Nyheder

3 er klar til datastorm på Roskilde Festival

For at sikre en optimal mobiloplevelse for de mange festivalglade og dataforbrugende kunder øger 3 igen i år netværkskapaciteten markant på Roskilde Festival. Det sker bl.a. med en ny mobilmast i monitortårnene på Orange Scene, der dækker hele ’Pitten’ foran scenen.
Når stjerner som Macklemore og Mø indtager Orange Scene på dette års Roskilde Festival vil luften summe af mobiltelefoner, der som aldrig før tager billeder og video og deler oplevelsen på de sociale medier. Sidste år slog 3’s kunder alle rekorder på Roskilde Festival og brugte mere end 24 TB data i løbet af festivalen. Det svarer til en stigning på 45% i forhold til året forinden. 3 forventer en markant stigning igen i år og har derfor nok engang opgraderet netværket.

Optimal dækning i ’Pitten’
3 har i år 13 mastepositioner på og omkring camping- og festivalpladsen. 12 af masterne var også på pletten sidste år, men i år er de blevet opgraderet med yderligere netværksudstyr. Den 13. masteposition er en ny, avanceret løsning med teknikken placeret under Orange Scene og antennerne monteret i de 22 meter høje monitortårne på hver side af Orange Scene. Dette vil øge kapaciteten i ´Pitten´ foran Orange Scene markant.

”Vi sætter en ære i at levere en god mobiloplevelse til kunderne overalt på festivalen – selv i de travleste timer foran Orange Scene, hvor vi opleve r den største spidsbelastning. Sidste år var vi godt tilfredse med den leverede dækning på festivalen og ikke mindst foran Orange Scene. Men vi tager ikke nogen chancer, og derfor er vi rigtig glade for vores tætte samarbejde med Roskilde Festival, der i år udmunder i, at vi kan installere en ekstra mast ved Orange Scene, som dækker hele ’Pitten’ foran scenen,” fortæller Kim Christensen, netværksdirektør i 3 Danmark.

Hele 4G netværket, der dækker områderne: Backstage Village, Orange Scene, Grand Stand og Trade Zone, har fået en væsentlig opgradering med ekstra frekvensmængde svarende til en forøgelse i forhold til 2015 på hele 178%. Siden 2011 har 3 forøget sin netværkskapacitet med 1470% på Roskilde Festival.

Netflix i teltet
3 har et team af netværksmedarbejdere på festivalpladsen under hele festivalen. De vil løbende følge udviklingen af kundernes astronomiske dataforbrug og undervejs justere dækningen og prioriteringen i netværket, hvis der bliver behov for det.

Nærmere analyser af det rekordstore forbrug i 2015 viser bl.a., at kunderne også bruger en god del data i løbet af dagen ude på campingpladsen.

”Når folk mærker, at der er godt hul igennem på netværket og de kan oploade og streame, så gør de det også mere end ellers. Streaming stod i 2015 for en stor del af trafikken i dagtimerne, så der må være en del kunder, der har fordrevet ventetiden ude i teltene med at se Netflix og lignende. Samtidig får kunderne større og større skærme på deres mobiler, og det er også en faktor, der spiller ind på dataforbruget,” siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3.

Fakta om mobilforbruget blandt 3’s kunder på Roskilde Festival i 2015
– 24,2TB data gik gennem 3’s netværk, hvilket er 45% mere data i forhold til Roskilde Festival 2014
Forbruget svarer til én persons
o Uafbrudte streaming af Netflix i 448 døgn eller
o Uafbrudte musikstreaming på fx Deezer i 64 år
– Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde Festivalen var 3. juli 2015 mellem kl. 17:00 og 18:00, hvor der gik 207,9GB data genne netværket på festivalen. Marie Key spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.
– 70% af de registrerede mobiler i 3’s netværk var iPhones

3 på Roskilde Festival 2016
Ved årets Roskilde Festival er 3 endnu engang eksklusiv partner inden for mobiltelefoni.
3 bidrager med:
– Et udvidet mobilnetværk med 13 mastepositioner med ekstra kapacitet bl.a. i ’Pitten’ foran Orange Scene
– En opdateret version af app’en Crowdsearch, der giver mulighed for at søge efter Facebook-venner i nærheden og se hvilke koncerter, de er til. Som noget nyt kan man anmode om at få lokationen på sine venner oplyst, selvom de er ’off the grid’ samt dele sin egen præcise lokation på kortet i Crowdsearch direkte på Facebook
– En 3Reload stand på festivalpladsen med gratis opladning til alle og ’mobile aid’, hvis mobilen strejker eller er blevet væk
– Gratis opladning til alle i 10 opladningsstande
– 5 bordtennis-stationer med indbygget opladning
– 10 loungeområder med indbyggede stik til opladning
– 3 dages underholdning på en 12 meter lang ghettoblaster-platform i opvarmningsdagene. Her kulminerer NGO’en Turning Tables første Danmarksturné, hvor de har givet nogle af landets marginaliserede unge mulighed for at udtrykke deres håb og drømme gennem musik i et mobilt lydstudie. Resultaterne kan opleves ved East City 26.-28. juni, hvor en række kunstnere som fx Eloq og Pharfar også vil optræde. 3 er stolt sponsor for Turning Tables

Følg 3 på Roskilde Festival på #3rf16 og find mere info på www.3.dk/roskilde2016

Comment here