Hjem Branchenyt 3 laver markant netværksopgradering på Roskilde Festival

3 laver markant netværksopgradering på Roskilde Festival

184
0
DEL

For at være sikre på at kunne følge med mobilforbruget blandt de datahungrende kunder på Roskilde Festival opgraderer teleselskabet 3 igen i år festivalnettet i stor stil. Det sker ved at øge kapaciteten i 4G-netværket i området med 3,5 gange mere frekvensmængde end i 2016, en ny mobilmast i East City og flere antenner i monitortårnene ved Orange Scene. 3 vil samtidig teste nøgleteknologi til 5G.

Roskilde Festival er årets enkeltstående største opgave for netværksafdelingen hos 3. Teleselskabets kunder er stærkt overrepræsenterede på festivalen, og de bruger år for år mere og mere data på mobilen. I 2016 brugte 3’s kunder 39,6 TB data i løbet af festivalen, hvilket er 65% mere end i 2015. 3 forventer en markant stigning igen i år og har derfor lagt en ambitiøs plan for at opgradere yderligere og sikre dækningen.

3 har i år 14 mastepositioner på og omkring camping- og festivalpladsen. 13 af masterne var også på pletten sidste år, mens 3 tilføjer en ny mast til East City i campingområdet, hvor der forventes tryk på netværket især i dagene op til festivalens start onsdag.

”Vi udvider motorvejen med flere spor”
Siden sidste år har 3 i en auktion afholdt af Energistyrelsen købt adgang til 20MHz mere frekvensspektrum på 1800 MHz-frekvensbåndet, og dette kommer festivalgæsterne til at nyde godt af i sammenhæng med, at 3 opgraderer 4G-netværket på festivalpladsen med hele 3,5 gange mere frekvensmængde ift. sidste års festival.

”Vi er ude i nogle tekniske betegnelser her, som kort fortalt betyder, at vi udvider motorvejen med flere spor, så det går hurtigere. Rigtig mange festivalgæster vil få en rigtig, rigtig god upload og download oplevelse – selv foran scenerne. Ude i campingområderne opgraderer vi også med mere frekvensspektrum. Alt dette for at give vores mange kunder den bedste oplevelse. Selvom de er på festival blandt mange mennesker, som de skal dele signalet med, så skal det bare fungere,” siger Kim Christensen, netværksdirektør i 3.

Roskilde som testlaboratorium
Når titusindvis af 3’s kunder streamer løs på Roskilde Festival, så oplever 3 årets største spidsbelastning af selskabets netværk. Det giver mulighed for at teste forskellige løsninger, som senere kan bruges i resten af landet i takt med, at det generelle forbrug blandt kunderne stiger. I år vil 3 derfor benytte lejligheden til at teste ny teknologi på indre plads, som betegnes som ’nøgleteknologi’ til 4,5G/5G. 3 vil offentliggøre mere information om dette i løbet af festivalen.

I 2016 testede 3 en opsætning af en ny, avanceret løsning med teknikken placeret under Orange Scene og antennerne monteret i de 22 meter høje monitortårne på hver side af Orange Scene. Dette var en stor succes og øgede kapaciteten markant i ´Pitten´ foran Orange Scene. I 2016 have 3 placeret to antenner i monitortårnene. I 2017 fordobler 3 antallet af antenner i monitortårnene.

Fakta om mobilforbruget blandt 3’s kunder på Roskilde Festival i 2016

  • 39,6 TB data hvilket er 65% mere data i forhold til 2015. Forbruget svarer til én persons uafbrudte streaming af Netflix i to år
  • Den travleste time målt på mængde data nogensinde på Roskilde Festival var 1. juli 2016 mellem kl. 21:00 og 22:00, hvor der gik 315GB data gennem 3’s netværk på festivalen. Neil Young spillede på Orange Scene på dette tidspunkt.
  • 159.046.224 dataopkoblinger (åbne apps, browser, gps mv.)
  • 64.000 unikke brugere