Størstedelen af danskerne foretrækker stadig at købe de fleste produkter i fysiske butikker. Men nethandlen er i vækst, og når vi shopper på nettet, sker det i højere og højere grad på mobile enheder som smartphones og tablets. Siden 2012 er andelen af danskere, der vælger at købe ind på mobilen, steget fra 13 til 21 procent, og andelen, der bruger deres tablet, er mere end tredoblet fra 8 til 30 procent. Det viser en undersøgelse, som Eniro Danmark har fået foretaget årligt de seneste fire år.
”Udviklingen understreger, at det er vigtigere end nogensinde, at virksomhedernes hjemmesider og webshops er tilpasset de mobile enheder. Hvis siderne ikke er søgbare og optimerede til fx smartphones, risikerer virksomhederne at miste de kunder, der køber ind på mobilen, mens de er på farten, eller shopper fra sofaen med deres tablet,” siger Kristoffer Apollo, som er kommunikationschef i Eniro Danmark, der bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.
Flest unge foretrækker mobilen
Både unge og ældre bruger oftere smartphones og tablets til at handle på nettet end tidligere, men der er også forskelle mellem generationerne.
29 procent af de 18-35-årige, 32 procent af de 36-55-årige samt 27 pct. af de 56-75-årige tager typisk en tablet i brug, når de køber et produkt på nettet, mens forskellen er større, når det gælder mobilen. 33 procent af de 18-35-årige handler på mobiltelefonen, mens det tilsvarende tal for de 36-55-årige er 18 procent og 12 procent for de 56-75-årige.
Fremgang i danskernes nethandel
Overordnet handler flere og flere danskere på nettet. Ifølge tal fra Dansk Erhverv købte danskerne i 2015 varer og services på internettet for mere end 90 mia. kr., og det tal spås at runde 100 mia. kr. i 2016. Dog er der forskel på, hvor hurtigt udviklingen går – alt efter hvilke produkter det drejer sig om.
Fx foretrækker et flertal på 82 procent af befolkningen at købe rejser, oplevelser og hoteller online, mens danskerne fortsat er skeptiske over for handel med dagligvarer på nettet. Der er kun sket en lille vækst i, hvor mange der har prøvet at købe rugbrød, kartofler og gulerødder online – fra 13 procent i 2014 til 16 procent i 2015.
Tilsvarende går udviklingen for køb af medicin på nettet langsomt fremad. I 2014 havde henholdsvis 2 og 9 procent af danskerne prøvet at købe håndkøbsmedicin eller receptpligtig medicin på et digitalt apotek, mens tallene i 2015 kun steg med et enkelt procentpoint til henholdsvis 3 og 10 procent.
”Mens danskerne har omfavnet køb af fx rejser og underholdning på nettet, går det overraskende langsomt fremad for andre slags produkter. Det tyder på, at der stadig er nogle barrierer, som skal fjernes, før vi for alvor vil lægge eksempelvis dagligvarer og medicin i vores digitale indkøbskurv, og at nogle grupper af webbutikker godt kan blive bedre til at markedsføre deres produkter og services,” siger Kristoffer Apollo.
Fakta fra undersøgelsen
- 21 procent af danskerne bruger typisk en mobiltelefon, når de handler på nettet, mens 30 procent typisk bruger en tablet. I 2012 var de tilsvarende tal henholdsvis 13 og 8 procent.
- 82 procent af danskerne foretrækker at købe rejser, oplevelser og hoteller online.
- 54 procent af danskerne foretrækker at købe medier og underholdning på nettet.
- 16 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2014 var det tilsvarende tal 13 procent.
- 10 procent af danskerne har prøvet at købe håndkøbsmedicin online. I 2014 lød det tilsvarende tal på 9 procent.
- 3 procent af danskerne har prøvet at købe receptpligtig medicin online. I 2014 lød det tilsvarende tal på 2 procent.
- 29 procent af de 18-35-årige, 32 procent af de 36-55-årige samt 27 pct. af de 56-75-årige tager typisk en tablet i brug, når de køber et produkt på nettet.
- 33 procent af de 18-35-årige handler på mobiltelefonen, hvor det tilsvarende tal for de 36-55-årige er 18 procent og 12 procent for de 56-75-årige.
Læs hele undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb på nettet her: http://www.mynewsdesk.com/dk/eniro-danmark/documents/undersoegelse-af-danskernes-produktsoegning-2015-53919
Om undersøgelsen
Undersøgelsen om danskernes produktsøgning og produktkøb på nettet er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober 2015. I alt 2.049 personer har deltaget.
Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.
Comment here
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.