Branchenyt

Hører du julemusik om sommeren?

At vi i december måned hører og lytter til julemusik kommer næppe som en stor overraskelse. Julemusik hører nu engang med til det gode julehumør. Hvad til gengæld overrasker, er jf. en undersøgelse fortaget af Epinion for Telenor viser, at hver fjerde dansker hører julemusik uden for sæsonen.

Hos Telenor, der siden 2010 har tilbudt musik-streaming-tjenesten WiMP til sine kunder, tror man, at dét tal hænger tæt sammen med streaming-tjenesternes uendelige musikudbud:

”Med en musik-streaming-tjeneste har man med et enkelt klik på sin smartphone adgang til al sin yndlingsmusik uanset tid og sted. Så hvis man er én af dem, der mener, at julen ikke kun varer til påske, men faktisk hele året, behøver man ikke grave jule-cd’erne frem fra loftet. Mariah Carey og alle de andre er til rådighed alle døgnets timer,” siger Mikkel Torsting, der er privatkundedirektør i Telenor.

Kvinderne er i øvrigt de mest juleglade: 81 procent af kvinderne kan godt lide julemusik mod 59 procent af mændene. Og 34 procent af kvinderne lytter til julemusik uden for sæsonen mod 21 procent af mændene.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget som en e-survey via Epinions Danmarkspanel. Der blev indsamlet 1.008 interviews i perioden d. 29. oktober til d. 5. november 2013. Analysen er udført blandt danskere i alderen 18-75 år, og spørgeskemaet er udsendt repræsentativt for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region.

·         28 pct. lytter til musik uden for julesæsonen – 34 pct. af kvinderne mod 21 pct. af mændene.

·         70 pct. synes godt om julemusik – 81 pct. af kvinderne mod 59 pct. af mændene.

Fakta om musik-streaming

Ifølge IFPI, musikselskabernes brancheorganisation, udgjorde musik-streaming i 2012 26 procent af den samlede indtjening i branchen. Dette tal er steget til 45 procent i første halvår af 2013.

Comment here