Branchenyt

iPads hitter hos danskerne

31 procent af alle danskere har en iPad – og af dem, der ikke har, overvejer hver fjerde at købe én. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Telenor af Epinion. Tallene viser også, at mange køber deres iPad på grund af børnene, og at kvinder fejer mændene af banen når det gælder spil på den populære tablet. Fra den 1. november bliver de nye iPad Air og iPad Mini en fast del af Telenors produktsortiment for både privat- og erhvervskunder.

Apples flade tablet har fast tag i danskerne. Det viser en ny undersøgelse som Telenor har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Undersøgelsen, der er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen viser, at 31 procent af danskerne ejer en iPad. Af dem, der ikke ejer en iPad, overvejer 21 procent at anskaffe sig én – det svarer til en fjerdedel.

iPads er familievenlig underholdning Når vi køber en iPad, så køber vi den i høj grad til vores børn. 18 procent svarer, at de har købt deres iPad primært for, at deres børn også kan bruge den. Netop tablet-mediets mulighed for nemt og bekvemt at se film og tv, spille spil og høre musik på farten, er én af grundene til, at man hos Telenor har valgt at indføre iPads i selskabets produktsortiment fra den 1. november:

”Mange af vores kunder efterspørger tablets, fordi de kan bruges af hele familien og imødekommer deres behov for at kunne tage underholdningen med i bilen eller på ferien. Som med mange andre Apple-produkter udmærker iPads sig ved at have en fantastisk intuitiv brugerflade, der gør, at den praktisk talt kan bruges af en toårig. Derfor er vi meget begejstrede for endelig at kunne tilbyde den i vores sortiment,” siger Mikkel Torsting, der er privatkundedirektør i Telenor.

Hvad angår forældrene viser tallene også – noget overraskende – at flere kvinder end mænd bruger iPads til at spille på: 60 procent af kvinderne svarer, at de primært bruger deres iPad til at spille på mod kun 43 procent af mændene.

Nyheden om, at Telenor vil sælge iPads kommer efter, at Apple i tirsdags annoncerede de to nye iPad-modeller på en pressekonference i USA. Telenor kommer til at sælge iPad Air og iPad Mini på afbetaling som del af en række abonnementsløsninger til både privat- og erhvervskunder.

Tablets skal understøtte dataforbrug Både iPad Air og iPad Mini har teknik, der understøtter adgang til Telenors netværk med høje 4G-datahastigheder i 4G-dækningområderne. Telenor dækker pt. 75 procent af Danmarks befolkning med 4G, og med et forstærket netværk er det oplagt, at Telenors kunder får mulighed for større valgmulighed i forhold til tablets, siger Mikkel Torsting:

”Den store vækst i markedet for tablets skyldes primært den tendens, at tablet-salget nu har overgået pc-salget. Vi har tidligere solgt pc’er med relativt stor succes, men nu sætter vi alt ind på tablets. Ud over en stor efterspørgsel på Apples produkter specifikt, er tilføjelsen en naturlig forlængelse af vores indsats på netværksområdet. Vi har allerede givet vores kunder et forstærket netværk, nu skal de have størst mulig valgfrihed til at vælge den tablet, der passer bedst til deres databehov.”

Siden 2010 har Apples iPad været den hurtigst voksende mobile enhed i historien, og der er dags dato solgt 170.000.000 eksemplarer verden over.

Om undersøgelsen:

  • Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Telenor via Epinions Danmarkspanel
  • Der er i undersøgelsen indsamlet 1.005 interviews i perioden d. 2.- 4. oktober 2013
  • Analysen er udført blandt danskere i alderen 18-75 år og er repræsentativ for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region. De sidste skævheder er efterfølgende vægtet på plads.

Comment here