DEL

En ny undersøgelse foretaget af teleselskabet 3 i samarbejde med Wilke viser, at 78 % af de danske teenagere hver måned løber tør for data. Faktisk oplever over halvdelen af de danske familier at en eller flere i familien allerede har opbrugt al deres data i midten eller slutningen af måneden. Hos 3 er holdningen, at data skal kunne deles mellem familiens medlemmer for at undgå ekstra regninger og i værste fald teenagebrok.

”Du har nu opbrugt al din data og vil opleve reduceret hastighed resten af måneden. Vil du købe mere data?”. Det er en besked, som 57 % af danske familier har prøvet at få fra deres teleselskab, inden måneden er omme. 78 % af dem som oplever, at dataen slipper op, er husets teenagere.

”Det mobile dataforbrug er konstant stigende, ikke mindst blandt de unge, hvor de sociale medier for mange er en livslinje til omgangskredsen. At så mange familier oplever at løbe tør for data betyder jo desværre ekstra regninger eller en absolut afhængighed af wi-fi resten af måneden, og det er simpelthen for ærgerligt. Og så må det jo unægteligt medføre en del unødig brokkeri fra husets yngre medlemmer, når Snapchat og Facebook ikke kan opdateres”, siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

På en andenplads over familiemedlemmer, der løber tør for data, kommer mor, med 19 % og på en 3. plads far med 16 %.

Deling minimerer ekstra regninger
Hos 3 anbefaler man produktet 3Deling, som samler familiens abonnementer. Her er der én samlet datapulje, hvor hele familien deles om dataen.

”Nogle familiemedlemmer opbruger aldrig deres data, mens andre hurtigt løber tør. Og hvorfor skal al den data gå til spilde? Hvis man har abonnementer forskellige steder, så er det måske kun far, der kan komme på nettet i slutningen af måneden, mens teenageren konstant jager wi-fi. Hvis familien samler abonnementerne, er der samme betingelser for alle, og dermed en tryghed i, at alle kan få fat i hinanden”, siger David Elsass.

Fakta om 3Deling:
3Deling fungerer ved at samle alle familiens abonnementer i en fælles pulje. Hvis èn i familien har et abonnement med 100GB data, og børnenes abonnementer eksempelvis kun er taleabonnementer, så kan alle i familien dele de i alt 100GB fra både mobiltelefoner og iPads. Alle abonnementer med 3Deling kommer med 3LikeHome.

Eksempel 1: Til parret
Hvis man er to i en husstand, så kan en mulig løsning være, at den ene af parterne køber et Fri Tale 20GB data abonnement til 200 kr./md., og at den anden køber et Fri Tale plus abonnement til 95 kr/md.. Den samlede pris for husstanden vil være 295 kr./md, og parret kan dele de 20 GB.

Eksempel 2: Til alenefaren med to børn
For en aleneforælder med et mindre barn og et større barn kan en mulig løsning være, at forælderen køber et Fri Tale 40GB dataabonnement til 230 kr./md., mens det mindre barn får et 10 timers taleabonnement til 80 kr./md., og teenageren får et datakort til 50 kr./md. til sin iPad. Den samlede pris for husstanden vil være 360 kr./md.

Eksempel 3: Til familien med to børn
Hvis man er to forældre med to store børn, så kan en mulig løsning være at købe et bredbånd 100GB dataabonnement til 200 kr./md., og fire 10 timers taleabonnementer til 80 kr./md. Den samlede pris vil være 520 kr./md for hele familien.

FAKTA

Alle 3Delingsabonnementer har 3LikeHome

Løbende abonnementstjek

Én samlet regning

Nemt at skifte eller ændre abonnementer løbende

Plusabonnementer fra kun 80. kr./md./pers.

Om Wilke analysen: Gennemført i august 2017 med 500 børnefamilier. Spørgsmålene er multiple og er et udsnit af en samlet undersøgelse.

Q1. Er der nogen i familien, der har oplevet at ét/flere mobilabonnement(er) er løbet tør for data i løbet af en måned?
Ja, altid 3,4%
Ja, nogle gange 53,8%
Nej, men vi bruger lige til datagrænsen 4,9%
Nej, det sker aldrig 35,4%
Ved ikke 2,6%

Q2. Hvilke(n) bruger(e) i familien har oplevet at løbe tør for data på sit mobilabonnement?
Barn/børn under 10 år 13,5%
Barn/børn over 10 år 77,5%
Mor 19,0%
Far 15,9%
Andre 2,1%

DEL
Forrige artikelMånedens TOP 10 hos 3
Grundlage mobilbladet.dk tilbage i 2004 og er i dag chefredaktør her på siden. Jens var med i starten af dot.com bølgen i begyndelsen af 90’erne hos Scandinavia Online (www.sol.dk) og har efterfølgende været journalist i over 10 år. Han har leveret artikler til Børsen, Jyllands-Posten, Euroman, Forlaget Benjamin samt Aller Press.