Branchenyt

Telmore goes british

LEGENDARISKE SIR RICHARD Branson har tidligere på året sommeren udtalt, at Easyjets ejer Stelios Haji-Ioannou er alt for sent på den med at gå ind i mobilbranchen med easyMobile, og at ingen når det kommer til stykket vil interessere sig for det. Måske kender Sir Richard Branson ikke Danskeren Frank Rasmussen, der i herhjemme med Telmore skabte en ægte Telekom succes historie. Grækeren Stelios kender til gengæld til Telmore, og i dag har TDC indgået en eksklusiv brand license aftale med engelske easyGroup.

Aftalen betyder, at TDC senere på året vil lancere et mobilselskab under easy-brandet på det britiske marked. Selskabet skal drives efter Telmore-konceptet. “Fordelen ved et samarbejde mellem easyGroup og TDC er soleklar: Telmores koncept er det bedste på markedet, easyGroup har et godt brand i Storbritannien og i store dele af Europa, og i TDC er vi rigtigt gode til at drive teleselskab,” siger TDC”s administrerende direktør og koncernchef Henning Dyremose.

“I november i fjor bragte The Economist en artikel, hvor de sammenlignede teleindustrien med flybranchen. Her blev Telmore nævnt som telebranchens “easyJet”. Dette fangede naturligvis min interesse, og efter måneders research, er jeg glad for, at vi nu indgår et partnerskab. Det er en god forretningsmodel, som ved hjælp af internettet giver kunderne mest værdi for pengene. Vores mål er, at tilbyde billig mobiltelefoni til alle. Det er kerneværdien i easy brandet. Så jeg er glad for, at vi fandt de bedst mulige partnere til det, så vi kan udvide med vores 12. forretningsområde, på mindre end 10 år,” siger Stelios Haji-Ioannou.

Indtil videre er det planen at lancere Telmore-konceptet i Storbritannien under navnet easyMobile.com eller et andet navn efter aftale. På et senere tidspunkt kan det komme på tale at udvide til flere af de 12 europæiske lande, som aftalen omfatter. “At få 10 pct. af den danske befolkning som kunder på 3½ år på et så konkurrencepræget marked som det danske, beviser tydeligt, at Telmores koncept er fremragende.

Derfor mener vi, at det er indlysende, at både vores koncept og knowhow med succes kan eksporteres til flere andre lande,” siger Henning Dyremose.

Comment here